Zmiany w przepisach dotyczących warunków technicznych pojazdów
W dniu 15 czerwca 2016 roku Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju opublikowało rozporządzenie zmieniające (pozycja nr 858) rozporządzenie w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia. Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 1 lipca 2016 roku z wyjątkiem § 1 pkt 2 rozporządzenia tj. Działu II dotyczącego wymiarów, mas i nacisków osi pojazdów, który wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 2017 roku.
Najważniejsze zmiany wynikające z rozporządzenia, które wchodzą w życie z dniem 1 lipca 2016, to:
Pojazd, o którym mowa w art. 66 ust. 4 pkt 6 lit. b ustawy (tj. w którym dokonano zmian konstrukcyjnych) powinien spełniać wymagania i warunki techniczne w zakresie dokonanych zmian konstrukcyjnych lub wymiany elementów, obowiązujące w dniu dokonania zmiany rodzaju pojazdu.
Zadymienie spalin pojazdu z silnikiem o zapłonie samoczynnym, mierzone przy swobodnym przyspieszaniu silnika w zakresie od prędkości obrotowej biegu jałowego do maksymalnej prędkości obrotowej, wyrażone w postaci współczynnika pochłaniania światła, nie przekraczało wartości umieszczonej na tabliczce znamionowej pojazdu.
Pojazd samochodowy będzie musiał być wyposażony w zagłówki na każdym zewnętrznym przednim siedzeniu - przepis stosuje się do samochodu osobowego (kategorii M1), samochodu ciężarowego o maksymalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 tony (kategorii N1), autobusu o maksymalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 tony (kategorii M2) oraz samochodu specjalnego o maksymalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 tony wymienionych kategorii, zarejestrowanych po raz pierwszy po dniu 31 grudnia 1995 r.; pojazdy samochodowe mogą być wyposażone w zagłówki, spełniające wymagania Regulaminu nr 17 lub 25 EKG ONZ, na innych siedzeniach, niż zewnętrzne przednie.
Najważniejsze zmiany wynikające z rozporządzenia, które wchodzą w życie z dniem 1 lipca 2016, to:
Pojazd, o którym mowa w art. 66 ust. 4 pkt 6 lit. b ustawy ( tj. w którym dokonano zmian konstrukcyjnych) powinien spełniać wymagania i warunki techniczne w zakresie dokonanych zmian konstrukcyjnych lub wymiany elementów, obowiązujące w dniu dokonania zmiany rodzaju pojazdu.
Wprowadzono nowe wymagania dla pojazdów w zakresie dokonywania zmian konstrukcyjnych.
W przypadku czterokołowca moc silnika nie powinna przekraczać 15 kW, a w przypadku czterokołowca lekkiego moc silnika nie powinna przekraczać 4 kW.
Wprowadzono nowe wymagania w zakresie lusterek zewnętrznych w autobusie szkolnym.
Wprowadzono klasy autobusów oraz minimalne wymiary wyjść, przejść, stopni dla pasażerów oraz odstępy między siedzeniami dla autobusów poszczególnych klas.
Autobus o dopuszczalnej prędkości 100 km/h na autostradzie i drodze ekspresowej, powinien być przebadany przez producenta z wynikiem pozytywnym w zakresie stateczności ruchu po rozerwaniu jednej z opon kół osi przedniej; nie dotyczy typu homologowanego w zakresie hamowania według Regulaminu nr 13 EKG ONZ zgodnie z co najmniej 11 serią poprawek.
Pojazd TAXI powinien być wyposażony w co najmniej dwoje drzwi z każdego boku nadwozia lub dwoje drzwi z prawej strony, jedne z lewej strony i jedne z tyłu nadwozia umożliwiające, tylko w razie konieczności, wyjście na zewnątrz, ogumione koło zapasowe lub zestaw naprawczy.
Najważniejsze zmiany wynikające z rozporządzenia dotyczące wymiarów, mas i nacisków osi pojazdów, które wchodzą w życie z dniem 1 stycznia 2017 roku.
Długość ciągnika rolniczego lub pojazdu wolnobieżnego nie może przekroczyć 12m – zmiana obowiązująca od 1 stycznia 2017 roku.
Dopuszczalna masa całkowita pojazdu składowego zespołu pojazdów od dnia 1 stycznia 2017 r nie może przekroczyć:
- przyczepy o jednej osi, z wyjątkiem naczepy – 10 ton,
- przyczepy o dwóch osiach, z wyjątkiem naczepy – 18 ton,
- przyczepy o liczbie osi większej niż dwie, z wyjątkiem naczepy – 24 tony
Dopuszczalna masa całkowita pojazdu samochodowego o trzech osiach nie może przekroczyć 25 ton ; dopuszcza się 26 ton, jeżeli oś napędowa jest wyposażona w koła bliźniacze lub koła pojedyncze wyposażone w szerokie opony (typu „Super Single”) i zawieszenie pneumatyczne lub równoważne, o którym mowa w § 5b, albo jeżeli każda z osi napędowych jest wyposażona w koła bliźniacze, a największy nacisk każdej z tych osi nie przekracza 9,5 tony – zmiana obowiązująca od 1 stycznia 2017r.
Dopuszczalna masa całkowita pojazdu samochodowego o liczbie osi większej niż trzy nie może przekroczyć 32 tony – zmiana obowiązująca od 1 stycznia 2017r .
Dopuszczalna masa całkowita zespołu pojazdów, w którym pojazdem ciągnącym jest wyposażony w koła ogumione pojazd wolnobieżny lub wyposażony w koła ogumione ciągnik rolniczy – masy wynikającej z sumy dopuszczalnych mas całkowitych pojazdów wchodzących w jego skład, która nie może przekroczyć 40 ton – zmiana obowiązująca od 1 stycznia 2017r .
Dopuszczalna masa całkowita przyczepy z hamulcem ciągniętej przez samochód osobowy, samochód ciężarowy i specjalny o dopuszczalnej masie całkowitej do 3,5 t od dnia 1 stycznia 2017r nie może przekroczyć:
- wartości znamionowej urządzenia sprzęgającego,
- dopuszczalnej masy całkowitej tych pojazdów,
- maksymalnej masy ciągniętej określonej dla tych pojazdów przez producenta,
- 3500 kg,
Dopuszczalna masa całkowita ciągniętej przez samochód osobowy, samochód ciężarowy i specjalny o dopuszczalnej masie całkowitej do 3,5 t przyczepy bez hamulca od dnia 1 stycznia 2017r nie może przekroczyć nie może przekroczyć:
- wartości znamionowej urządzenia sprzęgającego,
- maksymalnej masy ciągniętej określonej dla tych pojazdów samochodowych przez producenta lub połowy ich masy własnej powiększonej o 75 kg, należy przyjąć mniejszą wartość,
- 750 kg.